sobota, 1 grudnia 2012

WYSZKÓW: Projekt „Szansa” - streetworker

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wyszkowie realizuje projekt systemowy „Szansa” współfinansowany ze Środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu przewidziane są również zajęcia z zakresu streeworkingu – pedagogiki niekonwencjonalnej, a pedagogika niekonwencjonalna, to różne spotkania, zajęcia i wyjazdy.
I taki wyjazd dla dzieci i młodzieży objętej projektem odbył się 3 listopada. Wykorzystując ładną, jesienną pogodę udaliśmy się na długi spacer po Warszawie. Zaczęliśmy od Łazienek Królewskich gdzie przywitało nas mroźne powietrze jednak, żywo biegające wiewiórki pozwoliły o chłodzie szybko zapomnieć. Wszyscy szybko sięgnęli do kieszeni i torebek po wcześniej przygotowane orzechy. A, że grupa nasza liczyła 15 osób więc wiewiórki raczej zaczęły nas omijać, jednak gołębiom i sikorkom to nie przeszkadzało. Te ostatnie siadały na rękach – ku uciesze najmłodszych i wybierały sobie co większe cząsteczki. Nawet dumny paw podszedł i skorzystał z poczęstunku. Jednak pawia karmiły z dłoni już tylko odważniejsze osoby. Po tym wstępie ruszyliśmy na zwiedzanie obiektów i kilku godzinny spacer po parkowych alejkach. Znalazł się czas i karmienie karpi no i tych zaganianych wiewiórek, które zaczęły korzystać z naszych orzeszków gdy podzieliliśmy się na mniejsze grupy. Rozgrzani spacerem i atrakcjami, posileni kanapkami i słodyczami ruszyliśmy na spacer Alejami Ujazdowskimi w ciepłych, słonecznych promieniach. Zaczęliśmy od pomnika marszałka J. Piłsudskiego, odwiedziliśmy m-ce słynnego zamachu na Kuczerę i dalszym spacerem dotarliśmy do Muzeum Wojska Polskiego. A tu unikalne w naszym kraju czołgi takie jak lekki „Stuart” i średni „Grizzly” czyli kanadyjska wersja amerykańskiego „Shermana”. Po tym spacer „Nowym Światem” i postoje przy okazałych pomnikach, Pałac Prezydencki i zabawny „Krecik” ze znanej kreskówki na placu zamkowym. Tu już krótki spacer gdyż słonko już coraz niżej i sił też coraz mniej, więc powrót do busa i do Wyszkowa. A w drodze powrotnej uśmiechniętych buziek nie trzeba już było namawiać by częstowały się słodyczami, robiły to z wielką ochotą.
Pedagogika niekonwencjona w Wyszkowie istnieje w ramach projektu dofinansowanego przez gminę Wyszków i realizowanego przez Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Wiatrak” we współpracy z Wyszkowskim Ośrodkiem Kultury „Hutnik”.